Online uitleg

Op deze pagina proberen wij zoveel mogelijk antwoorden te geven op uw vragen.
De vragen zijn gesorteerd op de volgende onderwerpen:

>  HME-cassettes >  Stoma Pleisters
>  Handsfree Spreken >  Reiniging en Verzorging
>  Vakantie en Reizen >  Webshop en Registratie
>  Huisbezoeken >  Webshop en Bestellen
>  Zorgverzekering en Vergoeding                >  Noodsituaties

 

 

HME-cassettes

Hoe kan ik slijmvorming beperken?

Overmatige slijmvorming en het hoesten dat ermee gepaard gaat kan erg hinderlijk en vermoeiend zijn.
U kunt er zelf iets aan doen om dit te verminderen.
Door een HME-cassette te gebruiken wordt de ingeademde lucht gefilterd, verwarmd en bevochtigd, net zoals u neus dat deed vóór de laryngectomie.
Door het wegvallen van de neusfunctie komt de koude droge lucht rechtstreeks in de luchtwegen en droogt het slijmvlies uit. Hier reageert het lichaam op door meer slijm aan te maken.
Gebruik 24 uur per dag een HME om uitdroging van de slijmvliezen te voorkomen.

 

 

Hoe lang kan ik mijn HME-cassette gebruiken?

Een HME-cassette moet minimaal elke 24 uur vervangen worden.
Als een HME door bijvoorbeeld een hoestbui vuil is geworden, gooi deze dan weg en plaats een schone HME.
Als u pas begint met HME-cassettes zult u iets vaker moeten wisselen.

 

 

Mag ik een HME-cassette uitspoelen?

Nee, een HME-cassette mag nooit worden uitgewassen.
Het stukje “schuim” in een HME is behandeld met calciumchloride.
Dit zorgt ervoor dat de HME zijn werk kan doen en dus vocht en warmte opslaat uit de uitgeademde lucht en weer afgeeft aan de ingeademde lucht.
Bovendien onstaat er een ongezonde bacteriegroei na 24 uur.

 

 

Welke HME-cassette is geschikt om mee te sporten?

De Laryvox HME-cassettes van het type “Normal” geven de meest optimale bevochtiging en verwarming,
maar hebben een hogere ademweerstand dan de HME-cassettes van het type “HighFlow”.
Als u teveel ademweerstand ondervindt bij gebruik van de normale HME’s, probeert u dan de HighFlow tijdens lichamlijke activiteit.
De Laryvox PRO-HME’s hebben tevens luchtopeningen aan de voorkant. Hierdoor krijgt u nog meer lucht.

 

 

Zijn er verschillende HME’s voor overdag en ‘s nachts?

Speciaal voor de nacht is de “Humidotwin-HME” ontwikkeld.
Het ontwerp met luchtopeningen aan de zijkant in plaats van aan de voorkant voorkomt aanzuigen van beddengoed.
Daarnaast heeft de Humidotwin HME een overdrukventiel zodat u ongehinderd kunt hoesten.

 


Alle HME-cassettes zijn in principe geschikt voor overdag en ’s nachts.

De HME-cassettes van het type “Normal” geven de meest optimale bevochtiging en verwarming,
maar hebben een hogere ademweerstand dan de HME-cassettes van het type “HighFlow”.
Als u overdag actief bent kan de “Normal”-HME teveel ademweerstand geven.
U kunt er dan voor kiezen om gedurende de nacht de “Normal” te gebruiken en overdag, als u actiever bent, de “HighFlow”.

 

 

Handsfree spreken


Wanneer kan ik beginnen met handsfree spreken?

Na de operatie heeft het weefsel in de hals veel tijd nodig om volledig te genezen.
Bij handsfree spreken wordt er druk opgebouwd tijdens het spreken.
Als het weefsel nog niet voldoende is hersteld kunnen hierdoor fistels ontstaan.
Overleg daarom altijd met uw behandelend arts, logopedist of specialistisch verpleegkundige of handfree spreken al mogelijk is.
Hij of zij kan u hiermee helpen of u toestemming geven om met ons contact op te nemen voor het aanmeten van een handsfree-klep.
Bent u niet meer onder behandeling bij een logopedist en langer dan een jaar geleden gelaryngectomeerd, dan kunt u ook direct met ons contact opnemen.
Wij zullen dan een afspraak met u maken om te bespreken wat de mogelijkheden zijn en om uitleg en instructie te geven.
Ga nooit zelf aan de slag als u nog nooit een handsfree-product hebt gebruikt.

 

Mag ik de Handsfree spreekklep 24 uur dragen?

Een handsfree spreekklep mag alleen worden gedragen gedurende de dag, en nooit als u slaapt.
Ook als u overdag een dutje doet dient u de spreekklep te vervangen door een normale HME.
Ook bij een hansfree spreekklep moet de HME minimaal elke 24 uur worden vervangen, ook als u de spreekklep niet de hele dag gebruikt.

 

Moet ik persé een pleister dragen om handsfree te kunnen spreken?

Om goed en prettig handsfree te kunnen spreken is het belangrijk dat er geen luchtlekkage is.
Een stomapleister zal dus de beste afsluiting kunnen garanderen.
Het is echter ook mogelijk om een handsfree spreekklep op een stomabutton of eventueel op een laryngectomie-tube te dragen.
Belangrijk hierbij is de juiste pasvorm. Laat dit dus altijd eerst beoordelen door uw behandelaar of vraag de productspecialist van MDS om advies.

 

 

Stomapleisters


Kies de juiste pleister voor uw situatie, klik hier voor het overzicht: [link naar pleisteroverzicht]

Welke pleisters zijn geschikt voor de gevoelige huid?

Speciaal voor de gevoelige huid zijn de volgende pleisters:

  • Laryvox Tape Hydrosoft:
    Een tracheostomapleister met hydrocolloïd lijmlaag en milde kleefkracht.
    De pleister is tevens geschikt voor gebruik kort na de operatie.
    Deze tracheostomapleister heeft de eigenschap om secreet en lichaamsvocht in te sluiten,
    zodat de vochtigheidsgraad van de huid gehandhaafd blijft. Verkrijgbaar in "rond", "ovaal" en "XL-ovaal". 
    Niet geschikt om mee te douchen.

  • Laryvox Tape Hypoallergen:
    Een tracheostomapleister van ademend materiaal met goede kleefkracht.
    De pleister is zacht en heeft een lijmlaag die allergische reacties voorkomt en is dus geschikt voor de gevoelige huid.
    Tevens geschikt voor handsfree spreken. Verkrijgbaar in "rond", "ovaal" en "XL-ovaal".
    Geschikt om mee te douchen.

 

Welke pleisters zijn geschikt voor handsfree spreken?

Om prettig handsfree te kunnen spreken heeft u een pleister nodig met een goede kleefkracht. Er wordt immers veel druk opgebouwd zonder dat u met uw vinger tegendruk geeft op de HME. Afhankelijk van uw huidtype en persoonlijke voorkeur kiest u zelf de pleister die u het prettigst vindt. Niet iedereen heeft een extreem sterke kleefkracht nodig. Soms volstaat de Laryvox Flexible of de Laryvox Standard, beiden met een gemiddelde kleefkracht.

De volgende pleister hebben de grootste kleefkracht voor de normale huid:

  • Laryvox Tape Comfort:
    Zachte soepele tracheostomapleister van ademend materiaal met uitstekende kleefkracht.
    De pleister is zeer geschikt voor handsfree spreken.
    Verkrijgbaar in "rond", "ovaal" en "XL-ovaal".
    Geschikt om mee te douchen.

  • Laryvox Tape Extra Fine:
    Deze tracheostomapleister is gemaakt van uiterst dun materiaal dat zeer goed aansluit op de huid,
    zelfs als de stoma grillig gevormd is.
    Door het grote kleefoppervlak en de rechthoekige vorm is deze pleister ook te gebruiken bij grote tracheostoma's.
    Door de uitstekende kleefkracht gaat deze pleister lang mee en is uitermate geschikt voor handsfree spreken.
    Geschikt om mee te douchen.

 

De volgende pleister heeft de grootste kleefkracht voor de gevoelige huid:

  • Laryvox Tape Hypoallergen:
    Een tracheostomapleister van ademend materiaal met goede kleefkracht.
    De pleister is zacht en heeft een lijmlaag die allergische reacties voorkomt en is dus geschikt voor de gevoelige huid.
    Tevens geschikt voor handsfree spreken. Verkrijgbaar in "rond", "ovaal" en "XL-ovaal".
    Geschikt om mee te douchen.

 

Mijn pleister laat snel los. Wat kan ik daaraan doen?

Het plakken van een tracheostomapleister is een secuur werkje waar u even de tijd voor moet nemen voor het beste resultaat.
Het is belangrijk dat u het stappenplan volgt, hierin geen stappen overslaat of te snel gaat.

Kan ik extra lijm gebruiken?

Als u het stappenplan op de juiste manier volgt maar nog steeds last heeft van een loslatende pleister
kunt u (plaatselijk) wat extra lijm aanbrengen op de plaatsen waar lekkage het eerst ontstaat.
Fahl heeft een unieke medische siliconenlijm (REF 29800-400) die hiervoor geschikt is.
Houdt u er rekening mee dat siliconenlijm niet geschikt is voor de gevoelige huid.
Neem voor meer informatie contact op met onze afdeling Customer Care.


Hoe plak ik op de juiste manier mijn stomapleister?

  1. Neem een nieuwe pleister uit de verpakking en verwarm deze bijvoorbeeld onder uw oksel of ga erop zitten.
    In de tijd dat u bezig bent met de voorbereiding heeft de nieuwe pleister de tijd om te verwarmen. Dit komt de kleefkracht ten goede.
  2. Verwijder de oude pleister met een removemiddel (Fahl Opticlear).
    Verwijder na het loskomen van de pleister ook de lijmresten met een Opticleardoekje.
  3. Ontvet de huid nu met een reinigingsdoekje (Optifahl Stoma Cleaing wipes).
    Laat de huid nu enkele minuten drogen.
  4. Breng een barrièremiddel aan (Fahl Optiguard). Dit legt een beschermlaagje over de huid en vergroot tevens het kleefvermogen van de pleister.
    Laat ook dit weer enkele minuten drogen.
  5. Plak nu zorgvuldig de nieuwe pleister en masseer deze goed vast op de huid. Voorkom plooien.
  6. Plaats de HME-cassette.
  7. Probeer gedurende 30 minuten niet te spreken, zeker als u handsfree spreekt.

Voor het uitgebreide “Stappenplan Stomapleister plakken” klik hier: [link naar plakprotocol]

 

Kan ik producten van verschillende merken met elkaar combineren?


Fabrikanten van tracheostomahulpmiddelen hebben onderling afspraken over de maatvoering.
HME-cassettes zijn 22mm en pleisters hebben een 22mm aansluiting.
Producten kunnen dus prima worden gecombineerd.
Echter er kunnen wel minimale verschillen zijn tussen 2 producten van 22mm, waardoor een HME net even iets losser of vaster kan zitten.
Laat u adviseren door de productspecialisten van MDS welke productcombinaties er mogelijk zijn.

 

 

Reiniging en Verzorging

Hoe maak ik mijn stemprothese op de juiste manier schoon?

Voor de dagelijkse reiniging gebruikt u een stemprotheseborsteltje (LARYVOX® DUO BRUSH) in de maat die past bij de maat van uw stemprothese.
Bevochtig het borsteltje met water en schuif de borstelkop voorzichtig in de stemprothese.
Beweeg de borstel heen en weer en maak intussen een draaiende beweging.
Eventueel tussendoor de borstel schoonspoelen en het borstelen herhalen.

De achterkant van de Laryvox DuoBrush heeft een schuimkopje waarmee u makkelijk de buitenkant van de stemprothese en het weefsel rondom kunt schoonmaken.

Na de reiniging spoelt u de borstel schoon onder de hete kraan en laat u deze aan de lucht drogen.
Vervang de borstel elke week.

NB: Bij bepaalde types stemprotheses zoals de Blom-Singer DualValve kan het reinigingsproces afwijken.
Raadpleeg hiervoor de handleiding van de stemprothese of neem contact op met onze afdeling Customer Care.


Hoe weet ik of mijn stemprothese lek is?

Als u regelmatig moet hoesten tijdens of na het drinken, u vloeistofresten of voedseldeeltjes in het slijm terugziet,
of u terugkerende luchtweginfecties heeftdan kan de stemprothese lek zijn.
Er komt dan vloeistof door de stemprothese. U kunt dit eenvoudig testen door de volgende stappen te volgen
terwijl u in de spiegel kijkt (of iemand anders laat observeren):

  1. Reinig de stemprothese met een protheseborsteltje.
  2. Neem een slok van een gekleurde liefst niet-transparante vloeistof (koffie, melk, chocolademelk)
  3. Kijk goed of u de vloeistof ziet verschijnen door de stemprothese. Herhaal eventueel deze stap.
  4. Als er vloeistof door de stemprothese loopt, plaats dan tijdens het eten en drinken de plug behorend bij uw type en merk stemprothese en neem maak een afspraak voor een prothesewissel.

Herhaal eventueel stap 1 t/m 3 als u niet helemaal zeker bent.

 

Er kan ook lekkage langs de stemprothese zijn. De stemprothese is dan niet defect, maar er is ruimte tussen de schacht van de prothese en de wand van het fistel.
Neemt u dan contact op met uw arts. Hij/zij zal dan waarschijnlijk een “ringetje” plaatsen of een stemprothese kiezen met een (of twee) grotere flens.

 

 

Welke mogelijkheden zijn er om veilig te douchen?

Er bestaan twee typen douchebeschermers:

  1. De douchebeschermer passend op een stomapleister (LARYVOX® SECUTRACH®). Deze douchebeschermer klikt u vast op een waterbestendige pleister waarbij de opening naar beneden gericht is. Zo kan er geen water in uw stoma stromen tijdens het douchen.
  2. Het douchekapje (SECUTRACH® shower guard). Deze douchebeschermer is van soepel siliconen materiaal en wordt met een bandje rond de hals bevestigd. De douchebeschermer vormt een afdakje over uw stoma.

Beide douchebeschermers zijn uitsluitend bedoeld om mee te douchen; niet om te baden of te zwemmen.

 

 

Vakantie en reizen

Waar kan ik in het buitenland een stemprothese laten wisselen?

Informeer bij de leverancier van uw merk stemprothese welk ziekenhuis in de buurt van uw vakantiebestemming bekend is met het type en merk. Neem voor de zekerheid zelf een reservestemprothese mee.
Over het algemeen is men in Universiteitsziekenhuizen bekend met Laryngectomie en stemprotheses.

Waar moet ik aan denken als ik op vakantie ga?

  • Belangrijk is de juiste “Plug” passend bij uw merk en type stemprothese, zodat u in geval van lekkage de stemprothese tijdelijk kunt afsluiten zodat u nog wel kunt eten en drinken zonder gevaar.
  • Ga er niet vanuit dat men in het ziekenhuis op uw (buitenlandse) vakantiebestemming de juiste stemprothese op voorraad heeft. Neem voor de zekerheid een stemprothese mee. Overleg dit met uw behandelend arts. Elk ziekenhuis heeft hierin haar eigen beleid.
  • Neem een “Codicil” of “Laryngectomiepaspoort” mee waarin wordt vermeld dat u gelaryngectomeerd bent en hoe te handelen in noodsituaties.
  • Fahl heeft twee pakketten voor noodgevallen; de Emergency Set en de Safety Set. Deze sets bevatten o.a. hulpmiddelen voor zuurstoftoediening en beademing. Lees er meer over bij “Noodgevallen”

 

Kan ik mijn bestelling op mijn vakantieadres laten bezorgen?

U kunt altijd een alternatief afleveradres in Nederland opgeven bij uw bestelling. Laat dus gerust uw spullen op de camping bezorgen als u daar de hele zomer vertoeft.
Wij kunnen helaas niet in het buitenland bezorgen.

 

 

Webshop en registratie

Waarom moet ik mij registereren voordat ik kan bestellen?

Om hulpmiddelen aan u te mogen leveren en om te mogen declareren bij uw zorgverzekering moeten wij beschikken over bepaalde gegevens.
Dit zijn uiteraard uw persoonlijke gegevens, maar ook uw verzekeringsgegevens en een machtiging van de behandelend arts.
Daarnaast worden gegevens over uw aandoening en ziektegeschiedenis gevraagd voor het “Zorgdossier”.
Alle gegevens worden zorgvuldig volgens de richtlijnen van de Nederlandse privacywetgeving vastgelegd en bewaard. Zie ook ons Privacybeleid.


Wat is een Zorgdossier en waarom wordt dit opgesteld?

De Nederlandse zorgverzekeringen verplichten elke leverancier van hulpmiddelen een zgn. “Zorgdossier” aan te leggen voor elke cliënt.
Welke documenten worden opgenomen in een dossier?

- Persoonlijke gegevens
- Uw bestelhistorie
- Machtiging tot levering hulpmiddelen
- Medische toelichting op aandoening en ziekteverloop
- Verklaring van reden van gebruik bepaalde hulpmiddelen en van de hoeveelheden.

Dit Zorgdossier kan door de zorgverzekering worden opgevraagd.
Zo worden de leveranciers steekproefsgewijs gecontroleerd op leveringen en declaraties en moet er
bijvoorbeeld worden verklaard waarom iemand boven gemiddeld veel HME-cassettes gebruikt.
Het is belangrijk om te weten dat dit niet is om ú te controleren of beperken,
maar om de leveranciers te controleren en tot transparantie te dwingen. Een goede zaak dus.
U merkt zelf niets van deze controles.

 

 

Webshop en Bestellen

Kan iemand anders voor mij bestellen?

Natuurlijk mag ook iemand anders voor u de bestelling plaatsen.
Het is wel belangrijk dat de registratie plaatsvindt met uw eigen gegevens zodat wij op de juiste wijze kunnen declareren.

Waarom zie ik een prijs bij de producten staan?

Wij maken geen geheim van onze prijzen. Wij vermelden bij alle producten het bedrag dat rechtstreeks gedeclareerd wordt aan uw zorgverzekering.
Deze prijzen zijn centraal vastgelegd en gelden voor alle leveranciers in Nederland.

 

Waarom zie ik een bedrag in mijn winkelwagentje? Moet ik zelf betalen?

Wij maken geen geheim van onze prijzen. Wij vermelden bij alle producten het bedrag dat gedeclareerd wordt aan uw zorgverzekering.
Deze prijzen zijn vastgelegd en gelden voor alle leveranciers in Nederland.
Als u keuze heeft gemaakt en u gaat naar de winkelwagen om de bestelling af te ronden en te verzenden, ziet u inderdaad de prijzen erbij vermeld staan.
Uiteraard wordt dit niet bij u in rekening gebracht en kunt u de bestelling gerust verzenden.

 

 

Huisbezoek

Kan er een specialist van MDS bij mij langskomen?

Wij komen graag bij u thuis voor het beantwoorden van uw productgerelateerde vragen. Een huisbezoek vindt vaak plaats op verzoek van een zorgprofessional.
In de thuissituatie kunnen we namelijk alle tijd nemen om uw vragen te beantwoorden en om producten te laten zien en uit te leggen.
Er is meer tijd om u praktisch op weg te helpen en u een persoonlijk advies te geven.
Natuurlijk kunt u ons zelf ook vragen om bij u langs te komen.
Een huisbezoek is altijd kosteloos en vrijblijvend. Als u nog onder behandeling bent bij een logopedist, verpleegkundige of KNO-arts,
zal onze productspecialist een terugkoppeling geven aan deze behandelaars, zodat men op de hoogte is van de gegeven adviezen.

Kan ik producten kosteloos proberen of worden deze direct in rekening gebracht?

Als wij u een product adviseren laten wij enkele losse exemplaren bij u achter om gratis te proberen.
Er worden geen complete verpakkingen geleverd en in rekening gebracht. Zo wordt verspilling en onnodige zorgkosten voorkomen.
Als u een product langer wilt testen, of dagelijks wilt gaan gebruiken, kunt u dit gewoon bij ons bestellen.

 

 

Zorgverzekering en vergoeding

Wordt mijn bestelling vergoed?

Alle hulpmiddelen die u bij ons kunt bestellen op www.stem-stoma.nl worden vergoed door uw zorgverzekering (tenzij uitdrukkelijk anders vermeld).
Houdt u wel rekening met het eigen risico aan het begin van het jaar.
Wij handelen de verrekening met uw zorgverzekering rechtstreeks af.
Hier heeft u geen omkijken naar.

Wie bepaalt waar ik mijn hulpmiddelen moet bestellen?

U kiest zelf waar u uw hulpmiddelen bestelt. Uw ziekenhuis kan u een advies geven als zij zaken doen met een bepaalde leverancier.
U kunt dit advies opvolgen of elders (ook) uw spullen bestellen.

Ik bestel ook al bij een andere leverancier, kan dat?

U bent altijd vrij om de leverancier te kiezen die u wilt. Dit mogen ook meerdere partijen zijn.
Zo bent u vrij om producten van diverse merken te proberen en gebruiken.
Elke leverancier heeft éénmalig een machtiging nodig voor de zorgverzekering.
Als u zich registreert en wij hebben nog geen machtiging,
dan zullen wij u deze toesturen met het verzoek deze door uw arts te laten ondertekenen.

 

 

Noodsituaties

Zijn er hulpmiddelen voor beademing op een tracheostoma?

Helaas zijn hulpverleners niet altijd op de hoogte als het gaat om reanimatie/beademing of zuurstoftoediening bij mensen met een tracheostoma.
U kunt zelf zorgen dat u goed voorbereid bent op dergelijke situaties door de juiste hulpmiddelen in huis te hebben of mee te nemen in de auto of op reis.

Fahl heeft twee pakketten voor noodgevallen; de Emergency Set en de Safety Set.
Deze sets bevatten o.a. hulpmiddelen voor zuurstoftoediening en een beademingsmasker voor mond-op-stoma-beademing.

In de Emergency Set is tevens een tracheacanule met cuff opgenomen die gebruikt kan worden als er actief beademd moet worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze afdeling Customer Care of een afspraak maken voor een bezoek van een van onze productdeskundigen om de sets te laten zien en uitleggen.
Beide sets worden vergoed door uw zorgverzekering.